سبك هاي غالب يادگيري ادراكي

۵۱ بازديد

شايد شما هم از اينكه فردي در خانواده تان سعي مي كرده به روشي اشتباه و به زور اجبار، درسي را به شما بفهماند رنج برده باشيد. اين اتفاق در خانواده هاي قديمي تر، با متوسط سطح سواد كمتر، بيشتر اتفاق مي افتاد. هرچند امروزه هم شاهد اين هستيم كه برخي پدر و مادرها با خشم و عصبانيت مطلبي را به فرزند خود ياد مي دهند و از اينكه فرزندشان مطلب را خوب درك نمي كند عصبي مي شوند و حتي سر فرزندشان فرياد مي زنند و يا آنها را به طريقي تنبيه مي كنند.

اما واقيت چيست؟ آيا هر فردي كه چيزي را متوجه نمي شود كند ذهن يا به اصطلاح غير رسمي تر گيج است؟ آيا اين افراد همه درس ها را به هر روشي كه به آنها تدريس شود همينقدر كند و سخت ياد مي گيرند؟ آيا روشي هست كه افراد بتوانند با بيشترين بازده يادگيري مطلبي را فرا بگيرند؟

جواب اين سوالات را پس از بررسي سبك هاي غالب يادگيري ادراكي در زبان انگليسي بررسي خواهيم كرد. در اين مقاله 4 تا از سبك هاي غالب يادگيري ادراكي مختلف بررسي مي شوند و سپس از روي اين سبك ها سوالات پاسخ داده مي شوند و مطالب و حقايق خيلي بيشري نيز روشن خواهد شد. پس با ما همراه باشيد.

 

پيشنهاد ما: دوره هاي آنلاين آموزش زبان ترميك آرماني

 

سبك هاي غالب يادگيري ادراكي

هر فردي يك استراتژي متفاوت براي به ياد آوردن بهتر اطلاعات هنگام مطالعه براي خود دارد. برخي از افراد نوت برداري و خلاصه نويسي مي كنند، برخي نمودار مي كشند، بعضي ها ترجيج مي دهند به سخنراني ها گوش دهند و غيره. به دليل اينكه سبك يادگيري افراد با يكديگر متفاوت است و يك سبك نمي تواند بهترين بازدهي را براي تمام دانش آموزان داشته باشد، دانشمندان براي حصول بهترين بازدهي براي هر دانش آموز به صورت مجزا، تحقيقاتي را انجام داده اند. در ادامه سبك هاي غالب يادگيري ادراكي را بررسي مي كنيم.

روش غالب يادگيرييكي از تئوري هاي محبوب و معروفي كه دانشمندان براي افزايش بازدهي يادگيري به آن رسيده اند مدل وارك (VARK) مي باشد. اين مدل 4 نوع مختلف يادگيري را شامل مي شود:

  1. ديداري (Visual)
  2. شنيداري (Auditory)
  3. حركتي (Kinesthetic)
  4. خواندن و نوشتن (reading/writing)

اكثر مردم تركيبي از اين 4 سبك مختلف يادگيري را دارا هستند اما اكثر اوقات در يكي از آنها قوي تر از بقيه عمل مي كنند. به همين دليل در اين مقاله از عبارت “سبك هاي غالب يادگيري اداركي” استفاده كرده ايم. يعني افراد معمولا از طريق يكي از اين سبك ها بهتر ياد مي گيرند و بازدهي بيشتري دارند. در ادامه هر سبك يادگيري به صورت مجزا بررسي و تحليل خواهد شد.

پيشنهاد ويژه: دوره هاي آنلاين آيلتس آرماني

 

سبك يادگيري ديداري (Visual)

يكي از سبك هاي غالب يادگيري ادراكي، سبك ديداري است. افرادي كه از طريق Visual مطالب را ياد مي گيرند ترجيح مي دهند كه مطالب را از طريق ديدن يا ابزارهايي كه از طريق ديدن به ما اطلاعات ميدهند در ذهن خود نگاه دارند مانند نقشه ها، گراف ها، نمودارها، جداول و غيره. هرچند آنها لزوما پاسخ خوبي نسبت به عكس ها و ويدئوها ندارند اما نسبت به ابزارهاي ديداري مثل الگوها و اشكال بازدهي خوبي دارند.

بهترين راه براي افزايش بازده يادگيري افراد Visual، نشان دادن رابطه بين ايده هاي مختلف به صورت ديداري است. براي مثال هنگامي كه قصد داريم يك مطلب علمي به آنها نشان دهيم بهتر است از فلوچارت استفاده كنيم.

 

تاثير سبك يادگيري ديداري در زبان انگليسي

افرادي كه زبان انگليسي را به صورت ديداري بهتر ياد مي گيرند تمايل دارند لغات و گرامر جديد را روي كاغذ بنويسند و به ديكته و ساختار آنها نگاه كنند تا بتوانند بهتر آنها را در ذهن نگاه دارند. اين افراد معمولا با داشتن يك دفترچه لغت و نوشتن لغات جديد در آنها و دوره مرتب مي توانند به خوبي لغات را به خاطر بسپارند. اين افراد معمولا جزوات تميزي دارند و علاقه دارند با رنگ هاي مختلف بنويسند زيرا در كل به رنگ ها واكنش قوي دارند. با استفاده از اشكال و عكس و ديگر ابزار بصري مي توان بازده يادگيري زبان در اين افراد را به طور شگفت انگيزي افزايش داد.

 

سبك يادگيري شنيداري (Auditory)

يكي ديگر از سبك هاي غالب يادگيري ادراكي سبك شنيداري است. افرادي كه سبك غالب يادگيري آنها Auditory يا شنيداري مي باشد، مطالب را از طريق شنيدن و گوشي دادن به فايل هاي صوتي بهتر فرا گرفته و در ذهن مي سپارند. اين افراد معمولا در مورد ايده هايشان بعد از  اينكه آنها بيان مي كنند فكر مي كنند و قبل از گفتن ايده ها آنها را در ذهن تجزيه تحليل نميكنند. دليل اين امر اين است كه گفتن مطالب با صداي بلند به آنها كمك مي كند آنها را بهتر تجزيه تحليل كنند. اين افراد مطالب را از طريق شنيدن در مكالمات، بحث هاي گروهي و سخنراني ها بهتر درك مي كنند.

 

تاثير سبك يادگيري شنيداري در زبان انگليسي

زبان آموزاني كه سبك يادگيري غالب آنها شنيداري مي باشد مي توانند بازده يادگيري زبان خود را از طريق تكرار مطالبي كه ياد مي گيرند با صداي بلند، گوشي دادن به فايل هاي صوتي ضبط شده و شركت در بحث هاي گروهي داخل كلاس درس در مورد يك موضوع خاص افزايش دهند. اين افراد هنگام درس خواندن معمولا به سر و صداي محيط حساس هستند و كوچكترين صدايي حواس آنها را پرت مي كند. براي اين افراد بهتر است مطالعه در فضايي آرام صورت بگيرد. استفاده از پادكست، گوش دادن به راديوهاي به زبان انگليسي و همينطور فايل هاي ضبط شده كتاب درسي كمك زيادي به اين افراد خواهد كرد تا زبان خود را تقويت كنند.

 

سبك يادگيري حركتي (Kinesthetic)

يكي ديگر از سبك هاي غالب يادگيري ادراكي سبك حركتي است. افرادي كه سبك يادگيري آنها حركتي يا Kinesthetic مي باشد ترجيح مي دهند مطالب را به صورت عملي و با انجام دادن ياد بگيرند. اين افراد دوست داند خود آچار به دست شوند و با انجام يك مهارت آن را فرا بگيرند. اين معمولا مايلند از طريق آزمون و خطا كردن روش انجام درست يك مهارت را ياد بگيرند. بهترين راه براي ياد گرفتن يك مطلب توسط اين افراد اين است كه آن را تجربه كنند و با تمرين و ديدن شخصي ديگر كه آن را انجام ميدهد از او الگوبرداري كنند. براي مثال اين افراد مي توانند آزمايشات را بوسيله انجام آنها با دستان خود خيلي خوب يه ياد بياورند و آنها را مرحله به مرحله انجام دهند.

 

تاثير سبك يادگيري حركتي در زبان انگليسي

زبان آموزاني كه سبك غالب يادگيري آنها حركتي است مطالب را به بهترين شكل از طريق ديدن مثال هاي گوناگون، انجام بازي و گيم و شبيه سازي افعال با حركات بدن و حالات چهره خود فرا بگيرند. اين افراد مي توانند با انجام تمرينات زياد شبيه سازي شرايط و قرار دادن خود به جاي شخصيت هاي مكالمه و بازي كردن نقش آنها بهترين بازده را داشته باشند.

 

سبك يادگيري خواندن/نوشتن (Reading/writing)

آخرين مورد از سبك هاي غالب يادگيري ادراكي، سبك خواندن و نوشتن است. افرادي كه سبك غالب يادگيري آنها خواندن و نوشتن است مطالب را به بهترين شكل از طريق كلمات و عبارات ياد مي گيرند. البته تفاوتي نمي كند اين مواجهه با لغات مي تواند از طريق نوشتن باشد يا خواندن. اين افراد معمولا در تسك رايتينگ عالي عمل مي كنند. براي اين افراد يك متن نوشته شده خيلي بهتر از فايل هاي صوتي يا ارائه هاي ويديويي عمل مي كند.

 

تاثير سبك يادگيري خواندن/نوشتن در زبان انگليسي

راه هاي مختلفي وجود دارد تا بتوان يك فردي كه سبك غالب يادگيري او خواندن و نوشتن است را ترغيب به يادگيري كرد اما بهترين روش استفاده از نقشه ذهني يا Mind map، نوشتن جملات و عبارات مهم، كوئيز گرفتن از يك موضوع و نوشتن رايتينگ در موضوعات مختلف است. همچنين خواندن رمان هاي انگليسي به شرطي كه سطح رمان متناسب با سطح علمي زبان آموز باشد نيز مي تواند بسيار مفيد باشد.

 

نكات تكميلي سبك هاي غالب يادگيري ادراكي

letting-go-of-learning-styles-heroهر فردي يك سبك غالب يادگيري مخصوص به خود را دارد و يك سبك يادگيري ثابت نمي تواند براي همه مناسب باشد. عوامل مختلفي در اينكه فردي چگونه مي تواند بهتر ياد بگيرد دخيل هستند مانند محيط يادگيري و عومل ادراكي و احساسي، شرايط فيزيكي و روحي، انگيزه و غيره اما فهميدن سبك غالب يادگيري خودتان بسيار مهم است و مي تواند به شما كمك كند تا بازده خود را افزايش دهيد. براي فهميدن سبك يادگيري خود مي توانيد هر چهار راه را امتحان كنيد و سپس در مورد اينكه كدام يك مي تواند بهترين را ه براي يادگيري شما باشد تصميم بگيريد.

 

جمعبندي سبك هاي غالب يادگيري ادراكي

بعد از خواندن اين مقاله حتما متوجه شده ايد كه اگر كودكي مطلبي را خوب متوجه نمي شود احتمالا مشكل از ماست زيرا سبك غالب يادگيري او را شناسايي نكرده ايم. اگر در يك كلاس زبان انگليسي برخي زبان آموزان بهتر از بقيه عمل مي كنند به احتمال زياد بخاطر اين است كه سبك غالب آموزشي كتاب درسي و معلم با آنها سازگارتر است. پس نمي توانيم بگوييم زبان آموزاني كه درس را ديرتر متوجه مي شوند و عملكرد ضعيف تري دارند لزوما كند ذهن يا دير فهم هستند. البته عوامل گوناگوني در سرعت يادگيري يك فرد وجود دارد كه سبك يادگيري غالب فقط يكي از آنهاست. در ضمن اين كه ميگوييم سبك غالب يادگيري شخصي مثلا ديداري است منظور اين نيست كه از راه هاي ديگر توانايي يادگيري ندارد، اما به هر حال شناسايي آن براي هر فرد و آموزش به سبك متناسب براي او مي تواند بسيار كمك كننده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.