انواع سوالات ليسنينگ آيلتس

۴۲ بازديد

در اين مقاله قصد داريم انواع سوالات ليسنينگ آيلتس را معرفي كنيم. براي داوطلبي كه قصد شركت در آزمون آيلتس را دارد ضروري است كه با انواع سوالات ليسنينگ آيلتس آشنا باشد تا بتواند با آمادگي كامل خود را براي مواجه با اين سوالات آماده كند.

پاسخگويي به هر نوع از اين سوالات نيازمند استراتژي و مراحل خاصي است كه اگر به درستي توسط داوطلب دنبال نشود مي تواند براي او دردسر ساز باشد. اين موضوع از آنجا اهميت بيشتري پيدا مي كند كه بدانيد شما در آزمون ليسنينگ آيلتس فقط يكبار به فايل صوتي گوش مي دهيد. كوچك ترين اشتباهي مي تواند باعث شود شما سوالات مربوط به يك بخش را به كلي از دست بدهيد.

لذا در قدم اول لازم است شما به طور كامل با انواع سوالات ليسنينگ آيلتس آشنا باشيد تا بتوانيد در قدم بعدي استراتژهاي صحيح رفتار با اين گونه سوالات را ياد بگيريد.

 

پيشنهاد ويژه ما: دوره هاي آنلاين آيلتس آرماني

كلياتي در مورد بخش ليسنينگ آزمون آيلتس

انواع سوالات ليسنينگ آيلتس به شكلي هستند كه بتوانند به طور وسيع و دقيق توانايي شما در مهارت شنيداري را بسنجند. براي موفقيت در بخش ليسنينگ آزمون آيلتس شما بايد قادر باشيد لهجه ها و گويش هاي مختلف صحبت به زبان انگليسي را درك كنيد. همچنين شما بايد توانايي تشخيص درك مطلب و دريافت صحيح ايده اصلي، اطلاعات خاص و جزئيات خواسته شده را از فايل صوتي داده شده داشته باشيد. براي اين منظور سوالات متنوعي براي بخش ليسنينگ آيلتس طراحي مي شود.

در ليسنينگ آزمون آيلتس، مهارت شنيداري داوطلبان در 4 بخش مختلف مورد ارزيابي قرار مي گيرد. هر بخش شامل 10 سوال مي باشد و از آسان به سخت طراحي شده است. فايل صوتي فقط يكبار پخش مي شود. ليسنينگ آيلتس حدود 30 دقيقه زمان خواهد برد و 10 دقيقه نيز به شما زمان داده مي شود تا پاسخ ها را به پاسخنامه منتقل كنيد. يعني اين بخش مجموعا حدود 40 دقيقه زمان احتياج دارد. ليسنينگ آيلتس براي آزمون جنرال و آكادميك يكسان است.

 

نحوه محاسبه نمره بخش ليسنينگ آيلتس

 

نمره ليسنينگ  (Listening score)شما در بخش ليسنينگ آزمون آيلتس بر حسب تعداد جواب هاي درستي كه داده ايد مشخص مي شود. انواع سوالات ليسنينگ آيلتس در كل داراي 40 سوال است كه در جدول زير، نمره بر اساس تعداد جواب هاي صحيح نمايش داده شده است.

نمره بخش ليسنينگ تعداد جواب هاي درست
9 40-39
8.5 37-37
8 36-35
7.5 34-32
7 30-31
6.5 29-26
6 25-23
5.5 22-18
5 17-16
4.5 15-13
4 12-11

 

اينجا ببينيد: دوره هاي زبان عمومي آرماني با روش هاي مدرن تدريس زبان

 

انواع سوالات ليسنينگ آزمون آيلتس

 

همانطور كه اشاره كرديم، در ليسنينگ آزمون آيلتس داوطلبان با انواع مختلفي از سوالات مواجه مي شوند تا مهارت شنيداري آنها به صورت كامل و دقيق مورد ارزيابي قرار بگيرد. براي پاسخ به انواع سوالات ليسنينگ آيلتس داوطلب مي بايست تكنيك هاي مختلفي را براي درك مطلب ليسنينگ تمرين كرده باشد. اين تكنيك ها شبيه به آنچه در مقاله تكنيك هاي ريدينگ آيلتس به آن اشاره كرديم مي باشند. گوش دادن به فايل صوتي براي درك ايده اصلي، اطلاعات خاص و جزئيات. اين سه تكنيك در سوالات متنوع ليسنينگ آزمون آيلتس كه در ادامه معرفي مي كنيم كاربرد دارد.

1. سوالات چند گزينه اي (Multiple Choice)

سوالات چند گزينه اي آيلتس، به دو نوع مختلف ارائه مي شوند.

نوع اول

در اين مدل از اين سوالات كه داراي سه گزينه مي باشند، شما بايد يك گزينه را انتخاب و در پاسخنامه وارد كنيد.

براي مثال:

?Which area is the nearest one to South Hill

  1. a.Town hall         b. Library          c. Cathedral

 نوع دوم

در اين نوع از سوالات شما بايد دو يا چند گزينه را از بين گزينه هاي موجود كه بيش از سه گزينه است انتخاب كنيد.

براي مثال:

 ?Which three activities that volunteers did are mentioned

  1. cooking
  2. cleaning
  3. shopping
  4. decorating
  5. delivering meals
  6. childcare

سوالات تطبيقي (Matching)

نوع ديگري از انواع سوالات ليسنينگ آيلتس، سوالات تطبيقي است. در اين نوع سوالات داوطلب مي بايست با گوش دادن به فايل صوتي، موارد مربوط را به هم ارتباط دهد و گزينه صحيح را در پاسخنامه بنويسد. سوالات تطبيقي انواع مختلفي دارند و مي توانند تيتر، نقشه و … باشند. براي مثال:

سوالات تطبيقي آيلتس

سوالات نامگذاري نقشه، برنامه يا دياگرام (Plan, map, diagram labelling)

در اين نوع سوالات به داوطلبان يك نقشه، دياگرام يا برنامه مي دهند و داوطلبان مي بايست با گوش دادن به فايل صوتي، گزينه مربوط به هر بخش از شكل را در قسمت مربوطه در پاسخنامه بنويسند. معمولا گزينه ها به داوطلبان داده مي شود و داوطلب بايد گزينه مربوط به هر قسمت شكل را به درستي تشخيص دهد و وارد پاسخنامه كند.

نامگذاري نقشه
سوالات تكميل فرم، متن، فلوچارت، خلاصه متن (Form, note, table, flow-chart, summary completion )

در اين نوع سوالات داوطلبان به فايل صوتي گوش ميدهند و با پر كردن جاهاي خالي، يك متن، فرم، فلوچارت يا خلاصه متن را كامل مي كنند.

براي مثال: (كامل كردن متن)

تكميل فرم

سوالات تكميل جمله (Sentence completion)

نوع ديگري از انواع سوالات ليسنينگ آيلتس تكميل جمله مي باشد. همانطور كه از نام اين سوالات مشخص است، شما بايد جمله هاي ناكامل بر اساس فايل صوتي را با كلمات مناسب كامل كنيد. اين سوالات داراي محدوديت تعداد كلمه هستند. براي مثال:

تكميل جملهسوالات با جواب كوتاه (Short answer questions)

در اين نوع سوالات، شما مي بايست به فايل صوتي گوش دهيد و جواب كوتاه مناسب براي هر سوال را در پاسخنامه بنويسيد. اين سوالات نيز محدوديت تعداد واژه دارند.

براي مثال:

جواب كوتاهمهمترين نكات ليسنينگ آيلتس

  • پاسخ هاي غلط در آزمون آيلتس نمره منفي ندارند پس بهتر است به تمام سوالات بخش ليسنينگ پاسخ دهيد. هر چند به دليل اينكه سوالات طوري طراحي مي شوند كه به گزينه هاي اشتباه نيز به طريقي در فايل صوتي اشاره مي شود و احتمال اينكه انتخاب شما به گزينه اشتباه ختم شود زياد است، اما بهتر است شانس خود را امتحان كنيد.
  • فايل هاي صوتي در آزمون آيلتس فقط يكبار پخش مي شوند پس نهايت دقت خود را بكار ببريد و اگر از سوالي جا مانديد روي آن متمركز نشويد و از آن بگذريد زيرا ممكن است هماهنگي متن و فايل صوتي را گم كنيد و تمام سوالات آن بخش را از دست بدهيد.
  • به تعداد كلمات مجاز براي درج در پاسخنامه دقت كنيد. حتي اگر جواب شما صحيح باشد، در صورت عدم رعايت تعداد لغات، نمره سوال را از دست مي دهيد.
  • به نوع جواب سوال دقت كنيد. اگر جواب مفرد است به دنبال جواب هاي جمع در فايل صوتي نباشيد.
  • شما بايد هميشه حداقل يك قدم از فايل صوتي جلو باشيد و در حين نوشتن پاسخ سوالات، به جاهاي خالي سوالات بعدي و كلمات كليدي آنها دقت كنيد.
  • قبل از شروع به اجراي فايل صوتي و در طول زماني كه گوينده به مسائل فرعي در فايل صوتي اشاره دارد، سوالات را جلوتر بخوانيد تا هنگام گوش دادن به فايل صوتي بهتر بتوانيد پاسخ ها را پيدا كنيد.
  • براي جواب هاي چند گزينه اي جواب ها را بايد حتما با a, b, c, d در پاسخ نامه بنويسيد و دقت كنيد كه نبايد كلمه جواب را در پاسخنامه بنويسيد.
  • در آزمون آيلتس، هم اسپلينگ آمريكايي و هم بريتيش قابل قبول است.
  • پاسخ ها بايد حتما مانند بخش ريدينگ با مداد نوشته شود.
  • براي نوشتن پاسخ مي توانيد كلمات را با حروف بزرگ يا حروف كوچك بنويسيد.
  • به املاي كلمات دقت كنيد. حتي اگر جواب شما درست باشد ولي آن را با املاي اشتباه نوشته باشيد، نمره اي به شما تعلق نميگيرد.
  • هنگام پاسخ به سوالات به نوع واژه ها دقت كنيد. آيا جوابي كه دنبال آن هستيد فعل، اسم، صفت يا … است. با دانستن نوع لغت مي توانيد در فايل صوتي روي آن تمركز كنيد و بهتر جواب را پيدا كنيد.
  • هنگام شنيدن فايل صوتي به Words-indicators توجه كنيد. لغاتي مانند however، but، then و finally به شما كمك مي كنند بتوانيد روند پيشروي فايل صوتي را بهتر دنبال كنيد و راحت تر به جواب برسيد.
  • انواع سوالات ليسنينگ آيلتس در كل داراي 40 سوال است و همگي داراي نمره يكسان مي باشند، پس سعي كنيد با تمركز در پيدا كردن جواب يك سوال، جواب بقيه سوالات را از دست ندهيد.
  • آيلتس يك آزمون بين المللي است و شما در اين آزمون ممكن است با انواع لهجه هاي انگليسي روبرو شويد. قبل از آزمون بايد براي درك تمام لهجه ها تمرين كافي داشته باشيد.

تقویت لیسنینگ تافل یکی از موارد حیاتی است که در حین آماده‌سازی برای این آزمون باید به آن توجه کرد. لیسنینگ در تافل به صورت مستقیم در بخش‌های شنیداری آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. برای تقویت این مهارت، اولین گام مهم تمرین منظم است. شنیدن منابع متنوعی از جمله مکالمات، پادکست‌ها، فیلم‌ها، و برنامه‌های رادیویی به زبان انگلیسی می‌تواند به شما کمک کند تا با لهجه‌ها و ساختارهای مختلف آشنا شوید و بهبود یابید. همچنین، استفاده از منابع آموزشی خاص برای آزمون تافل مانند کتاب‌ها و منابع آموزشی مخصوص این آزمون نیز می‌تواند در تقویت لیسنینگ مفید باشد.

 

ضمناً، فعالیت‌های تعاملی مانند شرکت در گروه‌های مطالعه، گوش دادن به مکالمات دوستان یا همکاران انگلیسی‌زبان و حتی استفاده از منابع آموزشی تعاملی مثل نرم‌افزارهای آموزشی و وبسایت‌های آموزشی می‌تواند به تقویت لیسنینگ شما کمک کند. همچنین، تمرین با تکنیک‌های فهمیدن جزئیات و مفهوم کلی مطالب شنیداری و تمرین مهارت‌های پرسش و پاسخ نیز از جمله راهکارهای موثری برای بهبود لیسنینگ در آزمون تافل محسوب می‌شوند. با رویکردهای گوناگون و تمرین‌های منظم، می‌توانید مهارت لیسنینگ خود را برای موفقیت در آزمون تافل بهبود بخشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.