نكات اسپيكينگ آيلتس

۵۰ بازديد

تمركز اين مقاله روي نكات اسپيكينگ آيلتس مي باشد زيرا اسپيكينگ آيلتس براي خيلي از داوطلبان چالشي ترين بخش آزمون آيلتس است. داوطلبان معمولا خود را به خوبي براي بخش هاي ديگر آزمون آيلتس آماده مي كنند اما اسپيكينگ آيلس نگران كننده ترين بخش آيلتس است زيرا معمولا به صورت خودآموز قابل تمرين نيست و داوطلبان نمي توانند قبل از آزمون به صورت واقعي سطح خود را در اين مهارت بسنجند.

البته ما اين مشكل را به صورت جدي و موثر حل كرده ايم. براي اينكه با روش هاي تقويت مكالمه به صورت خودآموز آشنا شويد مي توانيد مقاله تقويت مكالمه بدون پارتنر را مطالعه كنيد.

در ادامه، 10 تا از مهمترين و موثرترين نكات اسپيكينگ آيلتس كه مي توانند تاثير مستقيم يا غير مستقيم روي نمره اسپيكينگ شما داشته باشند را آورده ايم. اين نكات هم مربوط به مراحل آماده سازي جهت آزمون و هم مربوط به نحوه صحيح پاسخ به سوالات در روز آزمون هستند.

پيشنهاد ويژه: دوره هاي آنلاين آيلتس آرماني با جديدترين متدهاي تدريس زبان و بازدهي بسيار بالا

جواب ها را حفظ نكنيد

يكي از مهمترين نكات اسپيكينگ آيلتس در مورد حفظ كردن جواب هاست زيرا اين كار بين داوطلبان بسيار رايج است و متاسفانه توسط برخي اساتيد آيلتس به اشتباه به داوطلبان توصيه مي شود. اسپيكينگ آيلتس براي سنجش توانايي شما در برقراري يك رابطه دوطرفه موثر طراحي شده است. بنابراين اگر سوالات مصاحبه كننده را به صورت حفظي پاسخ بدهيد، آنها به راحتي متوجه اين موضوع خواهند شد و علاوه بر اينكه نمره شما كسر مي شود، مصاحبه كننده در چنين شرايطي معمولا صحبت هاي شما را قطع و سوال جديدي از شما خواهد پرسيد.

اينجا ببينيد: دوره هاي آنلاين زبان آرماني با بازدهي شگفت انگيز و تخفيف ويژه

از خودتان داستان نسازيد

خيلي از سوالات آيلتس طوري طراحي ميشوند كه معمولا در زندگي روزمره ما اتفاق افتاده اند. البته مواردي نيز وجود دارد كه از شما سوالي پرسيده ميشود كه قبلا در آن موقعيت نبوده ايد و مجبور هستيد آن را در ذهن تصور كنيد. اما براي سوالاتي كه قبلا تجربه كرده ايد به سراغ داستان سرايي و ساختن يك موقعيت خيالي نرويد. اين يكي از مهمترين نكات اسپيكينگ آيلتس است. داستان سازي باعث مي شود ذهن شما درگير دو وظيفه همزمان شود: يكي ادامه داستان خيالي كه در حال سر هم كردن آن هستيد و ديگري توصيف اين داستان به انگليسي. انجام اين دوكار باهم روي Fluency يا روان صحبت كردن شما تاثير مي گذارد.

از لغات رسمي استفاده نكنيد

يكي ديگر از نكات اسپيكينگ آيلتس كه بسيار در نمره نهايي شما تاثير دارد نوع زباني است كه بكار مي بريد. آزمون اسپيكينگ آيلتس شبيه سازي يك تعامل روزمره و طبيعي بين مصاحبه كننده و داوطلب است. بنابراين شما نبايد هنگام صحبت كردن، لغات رسمي مانند Thus و Therefore كه معمولا در بخش رايتينگ استفاده مي شود را به كار ببريد. اين كار دانش و مهارت پايين شما را در برقراري ارتباط طبيعي و روزمره نشان مي دهد و از نمره شما كسر مي كند.

همچنين همانطور كه در مقاله باورهاي غلط در مورد آيلتس اشاره كرديم به هيچ وجه سعي نكنيد از لغات پيچيده و از پيش حفظ شده در آزمون آيلتس استفاده كنيد، زيرا اين كار براي مصاحبه كننده هاي آيلتس كاملا آشكار است و بر خلاف ذهنيت خيلي از داوطلبان، نه تنها نشان دهنده دانش بالاي زباني شما نيست بلكه به مصاحبه كننده ثابت مي كند كه شما اطلاعات و مهارت كافي در مكالمه هاي طبيعي روزمره نداريد.

فرض كنيد يك مصاحبه كاري داريد

هرچند خيلي تاكيد مي شود كه مصاحبه كننده در دادن نمره به شما به صورت شخصي قضاوت نخواهد كرد و براي اين كار كاملا آموزش ديده است و تنها مساله اي كه اهميت دارد توانايي شما در برقراري ارتباط موثر است. اما به هر حال مصاحبه كننده يك انسان است و با ديدن شما و رفتار شما تصويري در ذهن شكل مي دهد و ناخودآگاه شما را قضاوت مي كند. رعايت نكات زير مي تواند در مصاحبه شما تاثيرگذار باشند:

  • با لباس مناسب به جلسه مصاحبه برويد و تيشرت و شلوار خيلي تنگ و غير رسمي نپوشيد.
  • هنگام ورود لبخند به لب داشته باشيد و با انرژي به مصاحبه كننده سلام بدهيد.
  • ارتباط چشمي خود را با مصاحبه كننده حفظ كنيد و هنگام صحبت به زمين يا اطراف زل نزنيد.

هرچند اين موارد به طور مستقيم نمره اي ندارند اما رعايت آنها مي تواند تاثير مثبتي روي مصاحبه كننده و حتي نوع سوالاتي كه مي پرسد داشته باشند.

آرامش خودتان را حفظ كنيد

بايد سعي كنيد كاملا آرام و ريلكس باشيد و سطح استرس خود را پايين نگه داريد. با استرس بالا در بهترين حالت فقط قادر خواهيد بود از دو سوم مهارت واقعي خود استفاده كنيد، زيرا تحت استرس Fluency (روان صحبت كردن) و Accuracy (دقت) شما به شدت كاهش مي يابد و خيلي از لغات و اصطلاحاتي كه تمرين كرده ايد از يادتان مي رود.

از زبان بدنتان استفاده كنيد

زبان بدن در مكالمهحركت دست ها، تن صدا و حالات چهره شما نقش پر رنگي در انتقال احساسات و منظور شما دارند و شما بايد تمرين كنيد و ياد بگيريد از اين ابزارها استفاده كنيد. شايد باورتان نشود اما طبق تحقيقات 93% از ارتباطي كه با افراد ديگر داريد از طريق زبان بدن است.

البته بايد ياد بگيريد تا به صورت كاملا صحيح و موثر از اين ابزارها استفاده كنيد زيرا در غير اين صورت اثر عكس خواهند داشت. براي مثال اگر بيش از حد از حركات دست هنگام صحبت استفاده كنيد باعث اذيت شدن طرف مقابل خواهيد شد.

زمان بخريد

از ديگر نكات اسپيكينگ آيلتس اين است كه اگر ذهن شما آماده پاسخ به سوال نيست بايد چند ثانيه صبر كنيد تا ذهن شما مطالب را براي بيان كردن مرتب كند. گاهي داوطلبان بلافاصله پس از شنيدن سوال شروع به جواب دادن مي كنند در حالي كه واقعا نميدانند چه مي خواهند بگويند و اين كار باعث مي شود شما جملاتي را شروع كرده و در نيمه كار ندانيد چطور آنها را به پايان برسانيد. در برخي مواقع هم باعث مي شود شما چيزي بگوييد كه واقعا قصد نداشتيد بگوييد و اصولا با آن مخالف هستيد ولي به دليل اينكه ابتدا روي آن به اندازه كافي فكر نكرده ايد مجبوريد به نحوي كه دوست نداريد جمله خود را تمام كنيد.

مي توانيد براي خريدن زمان از Filler ها استفاده كنيد. در واقع Filler ها عباراتي از پيش ساخته شده هستند كه شما براي بيان آنها نيازي به فكر كردن نداريد و مي توانيد با بيان آنها كمي به خود براي ساخت جملات بعدي فرصت بدهيد. چند نمونه Filler در زير آمده است:

Let me see …

You know …

I mean …

I haven’t thought about that before, but I think …

The first thing I should say is …

اشتباهات را اصلاح نكنيد

معمولا زبان آموزان در حين صحبت كردن اشتباهاتي مرتكب مي شوند كه متوجه آنها نمي شوند. اين اشتباهات حاصل از عدم دانش گرامري نمي باشد و زبان آموزان گاهي براي افزايش Fluency خود در واقع Accuracy را قرباني مي كنند.

گاهي اوقات نيز ممكن است داوطلبان در حين صحبت كردن اشتباهاتي انجام دهند كه متوجه آنها بشوند. بهتر است در اين حالت از اصلاح اشتباه خود بپرهيزيد و با تمركز به صحبت هاي خود ادامه بدهيد. سعي در اصلاح اشتباهات از روان صحبت كردن شما مي كاهد و تمركز شما را به هم ميزند و گاهي نيز ممكن است ادامه صحبت هاي خود را نيز فراموش كنيد. اصلاح اشتباهات مي تواند روي اعتماد به نفس شما نيز تاثير بگذارد و شما را دچار ترديد و صداي شما را دچار لرزش كند.

حاشيه نرويد

سعي كنيد اولويت شما پاسخ به سوال به صورت دقيق و مستقيم باشد. گاهي اوقات داوطلبان براي اثبات توانايي خود در مكالمه و افزايش زمان صحبت هاي خود، موضوع بحث را به حاشيه مي برند و در مورد مسائلي صحبت مي كنند كه موضوع سوال نبوده است. اين اشتباه تاثير مستقيم روي نمره اسپيكينگ شما خواهد گذاشت. از اين كار به جد پرهيز كنيد.

شاه كليد اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در مكالمهبي شك مهمترين مورد از نكات اسپيكينگ آيلتس اعتماد به نفس است. شما بايد به صورت قلبي اطمينان داشته باشيد كه مهارت و علم كافي براي نمره اي كه ميخواهيد بگيريد را داريد. اين احساس مثل نيترو در مسابقات اتومبيل راني مي باشد و بوست شگفت انگيزي را به مهارت اسپيكينگ شما مي دهد، جوري كه خودتان هم عملكرد خود را باور نخواهيد كرد.

براي نشان دادن آرامش و اعتماد به نفس خود، در طول مصاحبه لبخند به لب داشته باشيد و از حركاتي مثل تكان دادن پاها، دست به سينه نشستن، لم دادن و بازي با انگشتان دست كه نشان دهنده استرس و عدم اعتماد به نفس شماست خودداري كنيد.

جمعبندي نكات اسپيكينگ آيلتس

در اين مقاله ده تا از موثرترين نكات اسپيكينگ آيلتس را بررسي كرديم. تمام بخش هاي آيلتس كاملا دقيق طراحي شده است و مصاحبه كننده هاي آيلتس كاملا آموزش ديده اند تا مهارت طبيعي شما در اسپيكينگ و همينطور رايتينگ را بسنجند. هر گونه تلاش براي بالاتر نشان دادن سطح مهارت هاي خود از راه هاي تقلبي در آزمون آيلتس نتيجه عكس به همراه خواهد داشت. به همين دليل است كه روش هايي مثل به كار بردن كلمات، اصطلاحات و ضرب المثل هاي پيچيده و غير طبيعي هنگام صحبت كردن نمره شما را كسر مي كند.

آيلتس يك آزمون كاملا استاندارد، منصفانه و روانشناسي شده است و براي موفقيت در آزمون آيلتس بايد سطح دانش زباني و مهارت هاي خود را به طور واقعي تقويت كنيد و با روش هاي ميانبر قادر نخواهيد بود نمره خود را افزايش دهيد.

یادگیری اسپیکینگ آزمون آیلتس یکی از بخش‌های اصلی و حیاتی است که نیازمند تمرین مداوم و روش‌های مناسب است. برای بهبود این مهارت، ابتدا باید با ساختار و نحوه ارائه پاسخ‌ها در هر بخش آشنا شوید. به عنوان مثال، در بخش اول که Part 1 نام دارد، شما باید پاسخ‌های کوتاه و مختصری بدهید. این بخش شامل معرفی خود، توضیح در مورد علایق و تجربیات شما می‌شود. برای تمرین، می‌توانید با دوستان یا افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، مکالمه کوتاهی داشته باشید و نمونه پاسخ‌های متعددی را تمرین کنید.

 

در بخش دوم که Part 2 یا Long Turn نام دارد، شما باید درباره یک موضوع خاص حدود یک دقیقه صحبت کنید. برای این بخش، تمرین صحبت کردن با زمان محدود مفید است. می‌توانید با انتخاب موضوع‌های مختلف و تمرین صحبت کردن درباره آنها، خود را برای آزمون آماده کنید.

 

در بخش سوم، یا Part 3، شما باید به سوالاتی پیرامون موضوعی خاص پاسخ دهید و به تفسیر و توسعه دادن ایده‌ها پرداخته و نظراتتان را ارائه دهید. برای بهبود در این بخش، می‌توانید با مطالعه مقالات و کتاب‌های مرتبط با موضوعات مختلف و تمرین پاسخ دادن به سوالات مختلف، دایره لغات و ایده‌پردازی خود را گسترش دهید.

 

در کنار تمرین و تمرکز بر روی ساختارهای مختلف، گوش دادن به نمونه‌های صحبت‌های آزمون آیلتس نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با الگوها و نحوه پاسخگویی در آزمون آشنا شوید و مهارت‌های خود را بهبود بخشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.