شرطي نوع دوم در انگليسي

۶۶ بازديد

در مقاله “كاربرد Would چيست” با يكي از كاربردهاي مهم Would كه ساختار شرطي نوع دوم در انگليسي مي باشد آشنا شديد. شرطي نوع دوم در انگليسي يكي از ساختارهاي بسيار مهم و پركاربرد زبان مي باشد. معمولا يكي از سوالات در مصاحبه هاي تعيين سطح زبان انگليسي شرطي نوع دوم است. همچنين اين ساختار در مكالمه و رايتينگ نيز استفاده هاي متنوعي دارد. در اين مقاله به طور دقيق به بررسي شرطي نوع دوم و كاربردهاي آن ميپردازيم.

پيشنهاد آرماني: دوره آنلاين آموزش زبان ترميك

 

شرايط استفاده از شرطي نوع دوم در انگليسي

بر خلاف شرطي نوع اول كه به يك شرط ممكن و يك نتيجه محتمل واقعي (Real) اشاره دارد، شرطي نوع دوم براي شرايط غير واقعي و فرضي (Imaginary) و يا شرايطي با احتمال خيلي پايين به كار مي رود. شرطي نوع دوم مانند شرطي نوع اول براي صحبت در زمان حال و آينده استفاده مي شود و تنها تفاوت آن با شرطي نوع اول همان شرايط و موقعيتي است كه در مورد آن صحبت مي كنيم. اگر شرايط ممكن و واقعي باشد از شرطي نوع اول و اگر شرايط خيالي و فرضي باشد از شرطي دوم استفاده مي كنيم. به مثال هاي زير توجه كنيد.

If I were you, I would tell her the truth.
اگر جاي تو بودم حقيقت رو بهش مي گفتم.
If I had a little brother, I would take care of him very well.
اگر يه برادر كوچكتر داشتم به خوبي ازش مراقبت مي كردم.

 

در مثال اول شرايط فرضي اين است كه “اگر جاي تو بودم” كه مسلما قابل انجام نيست و شخصي نمي تواند جاي يك شخص ديگر باشد و يا جايش را با او عوض كند. در نتيجه اين شرايط كاملا فرضي است و با توجه به اينكه در مورد زمان حال و آينده است آن را با شرطي نوع دوم بيان مي كنيم.

شرطي نوع دوم در انگليسيدر مثال دوم نيز فرد برادري ندارد. اين شخص مي گويد: “اگر الان برادر داشتم” كه اين شرايط كاملا خيالي و فرضي و در مورد زمان حال است بنابرين از شرطي نوع دوم استفاده كرده ايم.

اما سوال اينجاست كه جملات شرطي دوم چگونه ساخته مي شوند و شاختار آنها چگونه است. با ما همراه باشيد.

اينجا ببينيد: دوره آنلاين آيلتس آرماني 

 

ساختار شرطي نوع دوم در انگليسي

شرطي نوع طبق فرمول زير ساخته مي شود:

If + past simple, would + base form.

به مثال زير توجه كرده و ساختار آن را با فرمول ساخت شرطي نوع دوم مقايسه كنيد.

If I had money, I would buy a car.

اگر پول داشتم يك ماشين مي خريدم.

 

نكات شرطي نوع دوم

نكته اول: جابجا كردن شبه جمله ها

همانطور كه مشخص است ساختار شرطي نوع دوم داراي دو شبه جمله يا Clause مي باشد. شبه جمله اي كه شامل لغت if مي باشد را If clause و شبه جمله اي كه بيان گر نتيجه فرض مي باشد را Result clause مي نامند.

If + past simple, would + base form.

Would + base form if past simple.

جاي اين دو شبه جمله مي تواند در ساختار شرطي نوع دوم عوض شود اما اگر ابتدا Result clause بيايد ديگر نيازي به ويرگول نخواهد بود. به مثال هاي زير دقت كنيد.

If I were a plant, I would love the rain.
I would love rain if I were a plant.
اگر يك گياه بودم عاشق باران بودم.
If I were 20, I would travel the world.
I would travel the world if I were 20.
اگر 20 ساله بودم تمام دنيا را سفر مي كردم.

 

نكته دوم: منفي كردن شرطي نوع دوم در انگليسي

براي منفي كردن يك جمله شرطي نوع دوم ميتوان با توجه به شرايط و معني جمله، هر كدام از  شبه جمله ها را منفي كرد. براي منفي كردن Result clause مي توان به راحتي لغت Would را به Wouldn’t تبديل كرد. به مثال زير توجه كنيد.

If I were you, I wouldn’t tell her a lie.

اگر جاي تو بودم بهش دروغ نمي گفتم.

If I weren’t short, I would be in basketball team now.

اگر قدم كوتاه نبود الان در تيم بسكتبال بودم.

 

نكته سوم: شكل درست فعل To be در If clause

حتما دقت كرديد كه در مثال هاي بالا به جاي If I was از If I were استفاده كرديم در صورتي كه طبق اطلاعات قبلي شما بايد به همراه I/he/she از was استفاده كنيد. نكته اينجاست كه در شرطي نوع دوم كه كاربرد آن در موقعيت هاي فرضي مي باشد و خيلي از ساختار مشابه ديگر به طور رسمي و گرامري بايد از فعل were با تمام فاعل ها استفاده شود. ممكن است جايي در مكالمات يا فيلم ها بشنويد كه كسي از If I/he/she was استفاده مي كند كه فقط در شرايط غير رسمي و مكالمات روزمره صحيح است اما در آزمون ها و مصاحبه هاي رسمي بايد حتما از were استفاده كنيد.

نكته چهارم: زمان شرطي نوع دوم

زبان آموزان خيلي از اوقات به دليل اينكه شبه جمله If clause در ساختار شرطي نوع دوم در زمان گذشته است تصور مي كنند كه شرطي نوع دوم براي صحبت در مورد گذشته مورد استفاده قرار ميگيرد كه اين درست نيست. شرطي نوع دوم يك ساختار فرضي (Imaginary) مي باشد و هر جا در زبان انگليسي ما از يك موقعيت فرضي و خيالي صحبت مي كنيم ساختار جمله ما يك زمان به عقب مي رود. در واقع درست است كه ساختار شرطي نوع دوم در گذشته نوشته مي شود اما از آن براي صحبت در زمان حال و آينده استفاده مي كنيم. به مثال زير توجه كنيد.

Would it be ok if I left 2 hours earlier today?

اشكالي نداره امروز دو ساعت زودتر برم خونه؟

در اينجا يك كارمند از رئيس خود در مورد آينده سوال مي كند و براي رعايت ادب به جاي شرطي نوع اول كه يك اتفاق ممكن و واقعي است از شرطي نوع دوم استفاده مي كند تا اجازه مرخصي بگيرد. نكته اينجا اين است كه اين جمله كه شرطي نوع دوم است كاملا براي زمان آينده بكار رفته و مي رود، هرچند ساختار آن كاملا در گذشته نوشته مي شود.

نكته پنجم: شرطي نوع دوم در انگليسي با فعل كمكي Could

در شرطي نوع دوم در زبان انگليسي مي توان در برخي مواقع به جاي فعل كمكي Would از Could استفاده كرد. به مثال زير توجه كنيد.

If I had a little more money, I could buy the house.

اگر يك پول بيشتر داشتم مي توانستم آن خانه را خريداري كنم.

 

نكته ششم: چگونه شرطي نوع دوم در انگليسي را سوالي كنيم؟

براي سوالي كردن شرطي نوع دوم در انگليسي بايد Result clause را سوالي كنيد. به مثال هاي زير دقت كنيد.

What would you do if you won the lottery?

اگر لاتاري رو برنده شي چيكار ميكني؟

Would we all die if the sun turns off?

اگر خورشيد خاموش بشه ما همه ميميريم؟

 

جمع بندي شرطي نوع دوم در انگليسي

همانطور كه در اين مقاله اشاره كرديم، شرطي نوع دوم در انگليسي ساختاري بسيار مهم است كه يك پاي ثابت مصاحبه هاي تعيين سطح زبان مي باشد. بكارگيري اين ساختار در رايتينگ آيلتس باعث ايجاد تنوع در تعداد ساختارها و گرفتن نمره بهتر در گرامر مي شود. همچنين استفاده از اين ساختار و ساختارهاي مشابه شرطي در اسپيكينگ مي تواند به گرفتن نمره بهتر و تحت تاثير قرار دادن ممتحن منتج شود. سعي كنيد اين ساختار را به خوبي تمرين كنيد و با ساختن جملات متنوع سعي كنيد آن را وارد بانك مكالمه خود كنيد و صحيح و بجا از آن در مكالمات خود استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.