تكنيك هاي ريدينگ آيلتس

۱,۵۱۲ بازديد

تكنيك هاي ريدينگ آيلتسي كه در اين مقاله معرفي مي كنيم تكنيك هاي هدف طراحان سوالات آيلتس است. در واقع طراحان سوالات آيلتس طوري اين سوالات طرح مي كنند كه داوطلبان آيلتس براي حل اين سوالات در زمان تعيين شده بايد در اين تكنيك ها ماهر باشند.

نام اين تكنيك هاي ريدينگ آيلتسي كه در اين مقاله معرفي مي شود تكنيك اسكيم كردن (Skim)، تكنيك اسكن كردن (Scan) و تكنيك درك مطلب با جزئيات (detailed reading) مي باشد. اينها تكنيك هاي اصلي آيلتس هستند. همچنين براي كسب مهارت در ريدينگ بايد لغات ريدينگ آيلتس را به خوبي مطالعه كرده باشيد و روي آنها مسلط باشيد.

تكنيك هاي خواندن ريدينگ به شما كمك مي كند در كمترين زمان به جواب برسيد. براي تقويت بيشتر مهارت ريدينگ همچنين مي توانيد به مقاله راه هاي تقويت مهارت ريدينگ مراجعه كنيد. زمان مهمترين محدوديت بخش ريدينگ آيلتس است. در ادامه به معرفي اين تكنيك ها مي پردازيم، نحوه انجام آنها را توضيح مي دهيم و كاربردهاي آنها در آزمون آيلتس را بررسي مي كنيم. همچنين در اين مقاله به نحوه پاسخگويي به سوالات ريدينگ آيلتس با استفاده از اين تكينك ها اشاره شده است.

 

معرفي بخش ريدينگ آيلتس

 

قبل از پرداختن به تكنيك هاي ريدينگ آيلتس بايد با خود بخش ريدينگ آيلتس آشنا شويم. ريدينگ آيلتس شامل 40 سوال از انواع مختلف است كه براي پاسخ به آنها به يك ساعت زمان نياز داريد. در اين بخش مانند بخش ليسنينگ آيلتس زمان اضافي براي انتقال جواب ها به پاسخنامه وجود ندارد. در اين بخش 3 بخش مختلف وجود دارد كه از آسان به سخت تنظيم شده است.

انواع ريدينگ آيلتس ريدينگ آكادميك و ريدينگ جنرال مي باشد. متن ها در آزمون آيتلس آكادميك از منابع اصلي و معتبر آكادميك مانند كتاب ها و مقالات و بدون هيچ تغييري آورده شده است. در آزمون جنرال متن ها از منابع معتبر و اصلي و غير آكادميك مثل روزنامه ها و مجلات و رمان ها آورده شده است.

سوالات از انواع مختلفي در ريدينگ آيلتس وجود دارد كه شامل مواردي است كه در ادامه مي آيد:

معني فارسي انواع سوالات آيلتس
سوالات چند گزينه اي Multiple choice questions
سوالات تشخيص صحيح و غلط بودن جملات True/false/Not given questions
سوالات تشخيص نظر نويسنده Identifying the writers views/claims questions
سوالات اتصال سر تيترها Matching headings questions
سوالات تكميل كردن جمله Sentence completion questions
سوالات تكميل كردن خلاصه متن Summary completion questions
سوالات تكميل كردن متن Note completion questions
سوالات تكميل كردن جدول Table completion questions
سوالات تكميل كردن فلوچارت Flow chart completion questions
سوالات تكميل كردن نمودار Diagram completion questions
سوالات سوالات با جواب كوتاه Short answer questions

 

معرفي تكنيك هاي ريدينگ آيلتس

 

همه ما هنگامي كه مطالعه مي كنيم به نا خودآگاه تكنيك هاي ريدينگ آزمون آيلتس را به كار مي بريم. براي مثال فرض كنيد شما يك ستون از يك روزنامه را در مورد سفر يك هيئت خارجي به ايران را مي خوانيد. در اين حالت شايد جزئيات متن مثل هتل محل اقامت سفيران، ساعت ملاقات ها و يا حتي ريز بندهاي توافق نامه برايتان خيلي مهم نباشد. شما فقط متن را براي گرفتن اطلاعات عمومي مانند اينكه آيا ملاقات ها سازنده بوده يا نه مي خوانيد. در اين حالت شما از خيلي از جزئيات متن صرف نظر مي كنيد و در مدت بسيار كمي يك ستون از روزنامه را با حركت سريع چشم روي پاراگراف ها مي خوانيد. به اين تكنيك اسكيم كردن مي گويند.

حالا فرض كنيد در همان روزنامه و در زير يك تيتر كه نتيجه يك مسابقه فوتبال را اعلام كردن به دنبال گلزنان بازي مي گرديد. در اين حالت به هيچ وجه به مطالب ديگر متن مثل زمان بازي و تعداد گل ها و جزئيات ديگر توجه نداريد و فقط متن را براي پيدا كردن اسامي بازيكنان گلزن اسكن مي كنيد. در اين حالت به طور ناخودآگاه در حال انجام تكنيك اسكن كردن متن هستيد.

گاهي اوقات نيز قسمتي از يك كتاب درسي خود را مطالعه مي كنيد و اين در حالي است كه روز بعد از متن مطالعه شده امتحان تستي داريد. در اين حالت خط به خط متن را با تمام جزئيات مي خوانيد تا مطلبي جا نماند. زيرا همان مي تواند موضوع يك تست باشد. در اين حالت شما متن را با تمام جزئيات مي خوانيد و به تك تك جمله ها و عبارات توجه ويژه داريد. اين تكنيك، خواندن براي جزئيات نام دارد.

 

تكنيك هاي ريدينگ آيلتس: اسكيم كردن (Skimming)

 

تكنيك اسكيم كردن يا همان جيست ريدينگ (Reading for gist) يك تكنيك ريدينگ آيلتس است. اسكيم كردن متن يعني خواندن متن براي پي بردن به ايده عمومي مطرح شده در متن يا به عبارتي ايده و منظور كلي متن. اين تكنيك در ريدينگ آيلتس بسيار كاربردي و نجات دهنده است.

نحوه انجام اين تكنيك بدين صورت است كه شما چشمان خود را به سرعت روي متن حركت مي دهيد و بدون توجه به حرف اضافه ها و افعال كمكي و كلمات ساختاري جمله، سعي ميكنيد فقط به كلماتي در هر جمله كه بار معنايي جمله را به دوش مي كشند توجه كنيد. اين كلمات عبارتند از اسامي و صفت ها و افعال و قيدها.

 

كاربرد تكنيك اسكيم كردن در آيلتس

 

در خيلي از سوالات آيلتس مثل سوالات True/false شما نياز داريد ابتدا متن را اسكيم كنيد تا آن قسمت از متن كه مربوط به هر سوال است را پيدا كنيد. همچنين در سوالات سوالات اتصالت سر تيتر (Matching headings) باري پيدا كردن تيتر مناسب براي هر پاراگراف به تكنيك اسكيم به صورت مستقيم احتياج داريد. تكنيك اسكيم كردن كاربردي ترين تكنيك ريدينگ آيلتس است و تقريبا قبل از پاسخ به هر نوع سوالي نياز است ابتدا متن را يك باز براي دريافت ايده كلي اسكيم كنيد.

 

تكنيك هاي ريدينگ آيلتس: اسكن كردن (Scanning)

scan the textدر تكنيك اسكن كردن شما متن را به سرعت براي پيدا كردن اطلاعات خاص مثل تاريخ تولد، تعداد قهرماني هاي يك ورزشكار، اسم مخترع يك وسيله و … اسكن مي كنيد. اين تكنيك هم يكي از تكنيك هاي ريدينگ آيلتس است كه بايد قبل از آزمون به خوبي آن را تمرين كرده باشيد.

براي انجام اين كار شما چشمان خود را به سرعت و از جهات مختلف روي متن حركت مي دهيد. در واقع شما چشمان خود را از بالا به پايين و برعكس، از چپ به راست و برعكس و يا حتي به صورت رندم و غير منظم روي متن حركت مي دهيد. در اين حالت شما به دنبال اطلاعات خاصي در متن هستيد. در اين حالت اگر اطلاعاتي از متن كه دنبال آن هستيد با اطلاعاتي كه به ذهن خود داده ايد مطابقت پيدا كند چشم شما از حركت مي ايستد. اين يعني شما چيزي كه به دنبال آن بوديد را پيدا كرده ايد.

 

كاربرد تكنيك اسكن كردن (Scanning) در آيلتس

 

تكنيك اسكن كردن متن در بسياري از انواع سوالات آيلتس نياز است. براي مثال در سوالات True/false شما بايد ابتدا متن را براي پيدا كردن قسمتي از متن كه مربوط به هر سوال است با توجه به كلمات كليدي سوال اسكن كنيد. كاربرد ديگر تكنيك اسكن كردن (Scanning) در سوالات كامل كردن خلاصه متن مي باشد كه بايد متن اصلي با توجه به كلمات و عبارات كليدي داخل سوال ها اسكن شود تا بخش مربوطه در متن پيدا شود.

 

تكنيك هاي ريدينگ آيلتس: خواندن با جزئيات (Detailed reading)

 

يكي از تكنيك هاي ريدينگ آيلتس كه عصاي دست شما در آزمون آيلتس خواهد بود تكنيك خواندن با جزئيات است. در اين تكنيك كه يكي از تكنيك هاي مهم ريدينگ آيلتس است، ما متن را براي درك مطلب كامل با تمام جزئيات مطالعه مي كنيم. طراحان آزمون آيلتس براي منحرف كردن ذهن داوطلبان و به اشتباه انداختن آنها جوري گزينه ها را مي نويسند كه داوطلبان براي پيدا كردن جواب مجبور باشند با دقت جزئيات موجود در يك بخش از متن را بررسي كنند. در غير اينصورت بسيار محتمل است كه جواب اشتباه را انتخاب كنند. اين نوع مطالعه متن مطالعه براي جزئيات يا Reading for details نام دارد.

براي انجام اين مهارت شما بايد جمله به جمله متن را بخوانيد و به تمام جزئيات متن از جمله منفي يا مثبت بودن متن و لحن و … توجه كنيد تا در پيدا كردن جواب صحيح دچار اشتباه نشويد. يادتان باشد هميشه به تمام گزينه هاي سوال در متن اشاره شده است پس دقت كنيد كه براي انتخاب كردن جواب عجله نكنيد و در دام طراح سوال نيافتيد.

 

كاربرد تكنيك خواندن با جزئيات در آيلتس

 

در اكثر سوالات آزمون ريدينگ آيلتس مانند True/False/Not given، سوالات چند گزينه اي و همچنين سوالات Yes/No/Not given شما نياز داريد براي پيدا كردن گزينه درست قسمتي از متن را با دقت بخوانيد. شما نه تنها بايد گزينه درست را انتخاب كنيد بلكه براي اطمينان از اينكه در دام طرح سوال نيوفتاده ايد بايد مطمئن شويد گزينه هاي ديگر اشتباه هستند.

 

جمع بندي تكنيك هاي ريدينگ آيلتس

بهترين تكنيك هاي ريدينگ آيلتس در اين مقاله به شما معرفي شدند. تكنيك هاي معرفي شده در اين مقاله نياز به تمرين خيلي زياد دارند تا بتوانيد در آنها ماهر شويد. اگر در انجام اين تكنيك ها خوب عمل كنيد به احتمال بالا مي توانيد نمره خيلي خوبي در قسمت ريدينگ آزمون آيلتس بگيريد. همانطور كه در متن اشاره شد ما به طور ناخودآگاه از اين تكنيك ها در زندگي روزمره استفاده مي كنيم. اما براي آزمون آيلتس مهارت ما در انجام اين تكنيك ها در زبان انگليسي بايد به صورت آگاهانه تقويت شود. به اين دليل كه اين تكنيك ها به صورت مستقيم در نمره ما در ريدينگ آيلتس تاثير دارند. براي تقويت مهارت ريدينگ بايد ابتدا زبان جنرال خود را به خوبي تقويت كنيد كه پيشنهاد ما شركت در دوره هاي عمومي زبان آرماني مي باشد.

براي مثال شما براي اينكه مطمئن شويد در تكنيك اسكيم كردن متن به مهارت كافي براي موفقيت در آيلتس رسيده ايد بايد اينقدر تمرين كنيد تا قادر باشيد يك پاراگراف حدودا 100 كلمه اي را در حدود 30 ثانيه اسكيم كنيد. يادتان باشد كه 3 كليد موفقيت در آزمون آيلتس عبارتند از: تمرين، 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.