همه چيز در مورد اسپيكينگ آيلتس

۴۵ بازديد

اسپيكينگ آيلتس از لحاظ نمره مانند سه بخش ديگر آزمون از 1 تا 9 نمره دهي مي شود، اما واقعا ارزش نمره اسپيكينگ آيلتس بيشتر از سه بخش ديگر آزمون آيلتس است زيرا نه تنها هدف نهايي شما از يادگيري زبان، رسيدن به توانايي برقراري يك رابطه موثر است بلكه برخي دانشگاه ها و مراكز علمي نمره اسپيكينگ بالاتري نسبت به ميانگين نمره نهايي آيلتس شما درخواست مي كنند، مثلا اعلام مي كنند نمره آيلتس مورد قبول براي ما 6.5 مي باشد به شرطي كه نمره اسپيكينگ شما حداقل 7 باشد.

اسپيكينگ آيلتس حدودا 14 دقيقه زمان احتياج دارد و به سه بخش تقسيم مي شود كه در ادامه به آن ميپردازيم. همچنين موضوعات رايج اسپيكينگ آيلتس نيز در ادامه ليست شده است. در اين مقاله قصد داريم همه چيز در مورد اسپيكينگ آيلتس را بررسي كنيم تا شما يك منبع كامل براي جواب به سوالات خود در مورد اسپيكينگ آيلتس در اختيار داشته باشيد. با ما همراه باشيد.

 

موضوعات رايج براي بحث در اسپيكينگ آيلتس چيست؟

 

در ادامه بحث همه چيز در مورد اسپيكينگ آيلتس به موضوعات بسيار رايج و معمول مورد بحث در اسپيكينگ آيلتس مي پردازيم. اين موضوعات عبارتند از:

Family & Friends Daily routine Work
Hobbies Dictionaries Hometown
Leisure time Computers Study
Music Evenings Home
Neighbors & Neighborhood Flowers Birthdays
Internet Food Childhood
Newspapers Going Out Art
Reading Happiness Clothes
Transport TV Shopping
Transport Weather Pets

 

 

بخش هاي اسپيكينگ آيلتس

 

اسپيكينگ آيلتس به سه بخش مجزا تقسيم بندي مي شود كه هر كدام حدود 4-5 دقيقه زمان مي برد. در زير اين سه بخش را معرفي كرده و شرح مي دهيم.

 

بخش 1: معرفي و سوالات عمومي (4-5 دقيقه)

در اولين بخش از اسپيكينگ آيلتس، اگزمينر پس از معرفي خود مدارك شما را چك ميكند. سپس با سوالات خيلي عمومي و رايج شروع به صحبت با شما مي كند. معمولا شروع صحبت در مورد تحصيلات و كار شما ميباشد. در ادامه مسائل فردي ديگر مانند مطالعات، خانواده، محل زندگي، علايق و … از شما سوال خواهد شد. در اين بخش از آزمون آيلتس سوال عجيب و غريبي از شما پرسيده نخواهد شد و هدف اگزمينر فقط آشنايي اوليه با توانايي شما در صحبت كردن و ايجاد ارتباط دو طرفه ميباشد. ميزان اعتماد به نفس شما و كنترل استرس و زبان بدن شما در همين ابتدا بسيار براي گذاشتن يك تاثير مثبت در ذهن اگزمينر موثر است.

 

بخش 2: كارت هاي سوال (Cue card) در مورد مسائل فردي (4-5 دقيقه)

بخش دوم اسپيكينگ آزمون آيلتس از نظر خيلي زبان آموزان چالش برانگيزترين بخش اين آزمون مي باشد زيرا شما بايد حدود 1.5 تا 2 دقيقه به تنهايي راجب يك موضوع صحبت كنيد.

در اين بخش يك كارت كه به نام Cue Card شناخته مي شود به شما داده مي شود كه حاوي يك موقعيت خاص و 3 سوال مرتبط با آن مي باشد. شما يك دقيقه زمان داريد كه سوالات را مطالعه كرده و كمي نيز روي نحوه جواب دادن فكر كنيد. پس از اين يك دقيقه، زمان شما شروع مي شود و شما بايد حدود 2 دقيقه به تنهايي راجب موضوع و سوالات صحبت كنيد.

در اين بخش به شما يك تكه كاغذ و يك مداد داده خواهد شد تا در صورت نياز قبل از شروع به صحبت و در زمان يك دقيقه خود خلاصه صحبت ها و ايده هاي خود را روي كاغذ يادداشت كنيد و افكار خود را سازمان دهي كرده و سپس شروع به صحبت كنيد. پس از پايان زمان 2 دقيقه، اگزمينر صحبت هاي شما را متوقف مي كند و چند سوال در مورد همان موضوع از شما مي پرسد.

 

بخش 3: بحث دو طرفه (4-5 دقيقه)

بخش سوم از اسپيكينگ آيلتس ادامه بخش دوم مي باشد و يك بحث و گفتگو دو نفره بين شما و اگزمينر مي باشد. در اين بخش سوالات جامع تر و كلي تر در مورد بخش دوم كه كل جامعه را در بر ميگيرد از شما سوال خواهد شد. اين بخش فرصت نهايي و در واقع بهترين فرصت براي داوطلب مي باشد تا توانايي هاي خود در مهارت اسپيكينگ را به نمايش بگذارد و نمره مورد نظر خود را كسب كند.

 

دقيقا چه مهارت‌هايي در بخش اسپيكينگ آيلتس سنجيده مي شوند؟

در اسپيكينگ آيلتس مهارت هاي مختلف زباني كه در رابطه با Functional language يا زبان كاربردي هستند سنجيده مي شوند. در واقع اگزمير مي خواهد بسنجد داوطلب در زمينه مهارت هاي برقراري ارتباط نظير بيان عقايد، تجربيات، درخواست ها، پيشنهادها، مخالفت و موافقت كردن، تعريف خاطرات گذشته، توصيف وقايع و غيره، چقدر توانايي دارد. اين كاربردهاي زباني همان هايي هستند كه ما روزانه در برخورد با افراد اطرافمان با آنها سر و كار داريم.

 

نحوه نمره دهي و معيارهاي آن در اسپيكينگ چگونه است؟

عملكرد شما در آزمون اسپيكينگ آيلتس بر اساس چهار معيار مختلف سنجيده مي شود. اگزمينرهايي كه اسپيكينگ شما را ارزيابي مي كنند و نمره مي دهند كاملا با اين معيارها و زيرمعيارهاي آنها و مطابقت دقيق آنها با نحوه مكالمه شما آموزش ديده اند و هدف آنها اين است كه به هيچ وجه اسپيكينگ شما را به صورت Subjective يا سليقه اي تصحيح و نمره دهي نكنند و اين كار كاملا Objective و هدفمند و فارغ از مليت و دين و  ظاهر و … شما باشد.

البته هرچند اين وضعيت نمي تواند ايده آل در نظر گرفته شود و اين افراد انسان هستند و علاوه بر اينكه امكان دارد اشتباه كنند، ممكن است به هر دليلي پيشينه فرهنگي و فكري آنها به صورت ناخواسته و ناخودآگاه كمي روي نمره دهي آنها تاثير بگذارد.

معيارهايي كه براي نمره دهي به اسپيكينگ شما در نظر گرفته مي شوند عبارتند از:

  1. انسجام و پيوستگي؛ سليس و روان بودن (Fluency and Coherence)
  2. منابع واژگاني (Lexical Resource)
  3. دامنه گرامري و دقت در بكارگيري ساختارها (Grammatical range and Accuracy)
  4. تلفظ (Pronunciation)

دقت داشته باشيد كه لهجه در اين آزمون نمره دهي و سنجش نمي شود و فقط تلفظ است كه اهميت دارد. ضمن اينكه نمره دهي به صورت اعداد صحيح و اعشاري با فاصله 0.5 خواهد بود. براي مثال نمرات شما مي توانند 6، 6.5، 7 و غير باشند و مثلا نمره اي به صورت 7.25 داده نميشود.

 

سوالات رايج در مورد اسپيكينگ آيلتس

در اين بخش از مقاله سوالات رايجي كه در مورد اسپيكينگ آيلتس بين داوطلبان وجود دارد را بررسي كرده و پاسخ داده ايم. اين سوالات به صورت مكرر از اساتيد آيلتس پرسيده مي شود و جزو مشكلات رايج داوطلبان مي باشد.

 

آيا اسپيكينگ آيلتس جنرال و آكادميك متفاوت است؟

خير، اسپيكينگ، ليسنينگ و تسك 2 رايتينگ جزو بخش هاي يكسان در آزمون هاي جنرال و آكادميك هستند. ريدينگ و تسك 1 آزمون آيلتس آكادميك و جنرال متفاوت هستند.

 

آيا اگزمينر ايراني است يا انگليسي بومي؟

با توجه به جهش نرخ ارز در كشور، هم اكنون مي توان گفت تقريبا تمام ممتحنين آيلتس در كشور، ايراني هستند. البته گاهي ممگن است چند ممتحن از كشور هاي استراليا يا انگليس نيز از شما آزمون بگيرند كه اين خيلي محتمل نيست.

 

آيا اگزمينر به ما نمره مي دهد؟

بله، البته فقط بخش اسپيكينگ توسط اگزمينرهاي هر كشور تصحيح و نمره دهي مي شوند و بخش هاي ديگر آزمون شما به مركز IDP استراليا ارسال و در آنجا تصحيح ميشود.

 

آيا مي توانيم از اگزمينر بخواهيم سوال را تكرار كند؟

به اگزمينرها اجازه داده شده تا سوالات بخش هاي 1 و 3 را دوباره تكرار كنند. اگر شما سوال را به هر دليلي متوجه نميشويد مي توانيد مودبانه و با استفاده از عبارات زير از اگزمينر بخواهيد سوال يا قسمتي از سوال را دوباره تكرار كند.

  • Sorry, Could you repeat that please?
  • Sorry, would you mind repeating the question?
  • Sorry, what was the last word?

به جاي اينكه وانمود كنيد سوال را متوجه شده ايد و سپس جواب نامربوط بدهيد بهتر است صادقانه از اگزمينر بخواهيد سوال خود را تكرار كند. با اين كار نمره اي از شما كسر نخواهد شد.

 

آيا مي توانيد از اگزمينر بخواهيد كه سوال را به شكل ديگري مطرح كند؟

بله، اگر در قسمت سوم آزمون آيلتس سوالي را متوجه نشديد مي توانيد از اگزمينر بخواهيد سوال خود را به نحو متفاوتي بپرسد و در واقع آن را Rephrase كند.

با استفاده از دو مثال زير مي توانيد از اگزمينر بخواهيد كه سوال را به شيوه ديگري بيان كند:

  • Sorry, can you explain that question in another way?
  • Sorry, I didn’t understand the question. Could you say it in a different way?
  • منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.